Asukasopas Nurmitie

Muuttoilmoitus, vuokranmaksu

Aikaisintaan kuukautta ennen tai viimeistään viikon kuluttua tulomuuttopäivästä sinun pitää tehdä muuttoilmoitus postille ja/tai maistraatille. Muuttoilmoitus tulisi tehdä ensisijaisesti sähköisesti www.muuttoilmoitus.fi. Muuttoilmoituksen voi tehdä myös lomakkeella (saa postista ja maistraatista) tai puhelimitse 0295 535 535.

Muista myös tehdä erillinen tulomuuttoilmoitus Tekman toimistolle (lomake annetaan vuokrasopimuksen yhteydessä). Tämä erillinen muuttoilmoitus on välttämätön, jotta voit esim. todistaa asumisesi huoltoliikkeelle ovenaukaisutilanteissa. Poismuuttaessasi sinun tulee tehdä erillinen lähtöilmoitus Tekman toimistolle. Se on välttämätön poismuuttojen kontrolloimisessa ja lähetettäessä asuntoosi vielä tulevaa postiasi uuteen osoitteeseesi. Samalla voit ilmoittaa myös tilinumerosi vakuusrahan palauttamista varten. Lomakkeet saat Tekman toimistolta.

Vuokra maksetaan Tekman toimistolta annetulla laskulla kuukauden viides (5.) päivä. Mikäli et ole saanut laskua tai se on hävinnyt, pyydä se toimistolta. Myöhästyneistä maksuista perimme korkoa yleisen viivästyskoron mukaan. Vuokranmaksuongelmissa tule neuvottelemaan toimistolle heti, koska jo kuukauden maksuviiveessä voit saada vuokrasopimuksen purkamis-/häätöhaasteen käräjäoikeuteen.

Sähkösopimus, kotivakuutus

Sähkön kytkennästä asuntoon ja sähkön siirrosta tulee asukkaan tehdä sopimus verkkoyhtiön (esim. Kuopion Energia) kanssa ennen muuttoa. Sähköenergiasopimuksen tekee asukas itse ennen muuttoa haluamansa sähköyhtiön kanssa.

Asukkaalla tulee olla voimassa oleva kotivakuutus. Vuokrasopimuksen mukaan todistus vakuutuksesta tulee toimittaa Tekmalle kuukauden sisällä vuokrasopimuksen alkamisesta, mutta vakuutus kannattaa ottaa jo heti asumisen alkuun.

Postilaatikot, ilmoitustaulu, varastot

Asuntojen postilaatikot ovat ryhmässä talojen päädyissä. Postilaatikoihin käy asunnon avain.

Piharakennuksen seinällä on ilmoitustaulu, jota on hyvä seurata säännöllisesti. Siellä on mm. yhteystiedot, tiedotteet, järjestyssäännöt yms. Järjestyssäännöt ja muut ohjeet on tarkoitettu noudatettavaksi yhteisasumisen sujumiseksi.

Jokaisessa asunnossa on ulkovarasto, jonka oveen käy asunnon avain. Poismuuttaessasi muista myös tyhjentää ulkovarastosi. Kaatopaikalle menevät tavarat toimittaa jokainen sinne itse.

Pesutupa, sauna

Piharakennuksessa on pesutupa. Pesutuvan oveen käy asunnon avain. Pesukone ja kuivausrumpu ovat käytössä maksutta ja niiden käyttö on sallittu vain asukkaille. Pesutuvassa on varauslistat vuorojen varaamiseksi etukäteen. Tee viipymättä vikailmoitus, jos jokin laite ei toimi tai toimii puutteellisesti. Kerää aina omat vaatteet ja pesuaineet pois pesulatiloista ja katso, että tilat jäävät siisteiksi.

Piharakennuksessa on myös saunatilat. Saunamaksu on 8 €/kk (yksi vuoro/viikko). Saunavaraukset Tekman toimistolta.

Pysäköinti, jätehuolto

Pysäköintialueella on lämmitystolppapaikkoja yhteensä 18 kpl sekä vieraspaikkoja 3 kpl (yksi vieraspaikka on B-talon päädyssä ja kaksi paikkaa yläpihalla E-talon takana). Jonotus/varauslistat Tekman toimistolla. Autopaikkamaksu on 10 €/kk. Sisätilalämmittimien käyttö autoissa on kiellettyä. Pysäköinti on sallittu vain merkityillä paikoilla, esim. asuntojen pihateille ei saa pysäköidä. Pihateille saa ajaa vain huoltoajoja ja muuttoa tehdessä. Mikäli pysäköinti- ja ajorikkomuksia tavataan, virkavalta hoitaa laskutuksen. Pysäköinninvalvojat vierailevat säännöllisesti.

Jätekatos on pysäköintialueen vieressä. Jätekatoksessa on omat astiat eri jätteille. Vie roskapussit jäteastioihin, älä jätä pihoille, yhteistiloihin ym. Katso ohjeita jätteiden lajittelusta www.jatekukko.fi

Jäteastioihin mahtumattomat tavarat (kalusteet ym.), televisiot (ja muu elektroniikka), ongelmajätteet tms. tulee jokaisen toimittaa itse kaatopaikalle tai jäteasemille. Älä jätä niitä jäterakennukseen tai pihalle.

Vikailmoitukset, asunnon siivous, kulutukset

Vikailmoitukset voi ilmoittaa Tekman toimistolle tai huoltoyhtiölle (Kuopion Huoltotrio). Vikailmoituksen voi tehdä myös sähköisellä vikailmoitus-lomakkeella netissä Tekman nettisivuilla Asukkaalle-osiossa. Ilmoita kiireelliset päivystystapaukset (vesivuodot, tiputtavat hanat, vuotavat wc-pöntöt jne.) heti havaittuasi suoraan huoltoyhtiölle. Viat korjataan talon puolesta eli asukkaiden ei tarvitse maksaa vikojen korjausta, mikäli et ole tahallisesti vikaa aiheuttanut. Huom! mm. kylpyhuoneen lattiakaivojen puhdistus, lamppujen ja sulakkeiden vaihto yms. kuuluu asukkaalle itselleen.

Asunnon siivous kuuluu asukkaalle itselleen. Asunto kannattaa siivota hyvin viikoittain. Talon puolesta siivotaan yleiset tilat. Kaikki asiaankuulumattomat jätteet siivoaa tekijä itse. Asunnot tarkastetaan aina edellisen vuokralaisen jäljiltä. Asumisaikanasi aiheuttamasi viat ja puutteet tulee korjata alkuperäiseen kuntoon ennen poismuuttoa. Huoneistojen korjaus- ja remonttitöistä (esim. seinien maalaaminen, tapetoiminen) on aina etukäteen sovittava Tekman toimistolla.

Vuokratalot toimivat aina ns. omakustannusperiaatteella eli asukkaat maksavat vuokrassa sen mitä käyttävät ja kuluttavat. Tämä kannattaa huomioida mm. veden ja lämmönkulutuksessa sekä yhteistilojen sähkönkulutuksessa, samoin kuin huoneistojen ja yhteisten kalusteiden ja koneiden kohtelussa. On hyvin tärkeää, että ilmoitat huoltoyhtiölle tai Tekman toimistolle pienetkin hanojen tiputukset, wc-pönttöjen vuotamiset, liian korkeat huonelämpötilat, ilkivallanteot yms. Asunnon sähkönkulutuksen maksaa asukas itse.

Tutustu tarkemmin vuokralaisen ja vuokranantajan vastuisiin vuokratalon vastuunjakotaulukosta!

Palovaroitin, pelastussuunnitelma

Kaikissa asunnoissa on palovaroitin ja sammutuspeite. Tarkasta säännöllisesti palovaroittimen toiminta ja vaihda tarvittaessa sen paristo.

Talon pelastussuunnitelma löytyy Tekman nettisivuilta Asukkaalle -osiosta. Tutustu heti muutettuasi turvallisuuteen liittyviin ohjeisiin.

Internet

Taloissa on käytössä DNA:n laajakaistayhteys. Laajakaistayhteys toimii kaapelimodeemin kautta ja jokaisessa asunnossa on yksi modeemi. Yhteys on nopeudeltaan 10 mbit/s ja se sisältyy vuokraan. Asukas voi kasvattaa halutessaan liittymän nopeutta sopimalla DNA:n kanssa ja maksamalla suurempinopeuksisen liittymän suoraan DNA:lle.

Jokaisen asukkaan tulee asuntoon muuttaessa rekisteröityä DNA:n asiakaspalveluun p. 044 144 044 (arkisin klo 8-18, lauantaisin klo 9-16.30) tai www.dna.fi/tlk.

Kaikki Internet-yhteyden vikailmoitukset tulee tehdä DNA:lle numeroon 0800 300 500 (24h, maksuton kaikista matka- ja lankaliittymistä kotimaassa).

Asukastoiminta

Vuosittain järjestettävässä asukaskokouksessa on mahdollisuus valita asukastoimikunta. Asukastoimikunnalla on mahdollisuus järjestää yhteisiä tapahtumia ja vaikuttaa talon asioihin ja hankintoihin. Lisätietoja asukastoiminnasta, yhteishallintolaista ja asukasdemokratiasta löytyy internetistä.

Järjestyshäiriöt

Hiljaisuusaika taloissa on klo 22.00 – 07.00. Muinakaan aikoina ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä. Häiriöistä kannattaa aina huomauttaa naapuria. Mikäli se ei auta tai et halua sitä tehdä, ilmoita merkittävät häiriöt suoraan poliisille 112. Kerro häiriöistä tms. ongelmista myös Tekman toimistolle kirjallisesti toimisto@tekman.fi. Kerro minkälaista häiriötä, mihin aikaan, häiriköineet henkilöt (jos tunnet), asunto (jonka asukas tai vieraat häiriköineet) yms. Luethan huolellisesti talon järjestysmääräykset.

MUISTA, ETTÄ OLET ASUNNON VUOKRALAISENA VASTUUSSA VIERAITTESI AIHEUTTAMISTA HÄIRIÖISTÄ. VAROITUKSET ANNETAAN AINA ASUNNON VUOKRALAISELLE.