Petosentie 7

Muuttoilmoitus, vuokranmaksu

Aikaisintaan kuukautta ennen tai viimeistään viikon kuluttua tulomuuttopäivästä sinun pitää tehdä muuttoilmoitus postille ja/tai maistraatille. Muuttoilmoitus tulisi tehdä ensisijaisesti sähköisesti www.muuttoilmoitus.fi. Muuttoilmoituksen voi tehdä myös lomakkeella (saa postista ja maistraatista) tai puhelimitse 0295 535 535.

Muista myös tehdä erillinen tulomuuttoilmoitus Tekman toimistolle (lomake annetaan vuokrasopimuksen yhteydessä). Tämä erillinen muuttoilmoitus on välttämätön, jotta voit esim. todistaa asumisesi huoltoliikkeelle ovenaukaisutilanteissa. Poismuuttaessasi sinun tulee tehdä erillinen lähtöilmoitus Tekman toimistolle. Se on välttämätön poismuuttojen kontrolloimisessa ja lähetettäessä asuntoosi vielä tulevaa postiasi uuteen osoitteeseesi. Samalla voit ilmoittaa myös tilinumerosi takuumaksun palauttamista varten. Lomakkeet saat Tekman toimistolta.

Vuokra maksetaan Tekman toimistolta annetulla laskulla kuukauden viides (5.) päivä. Mikäli et ole saanut laskua tai se on hävinnyt, pyydä se toimistolta. Myöhästyneistä maksuista perimme korkoa yleisen viivästyskoron mukaan. Vuokranmaksuongelmissa tule neuvottelemaan toimistolle heti, koska jo kuukauden maksuviiveessä voit saada vuokrasopimuksen purkamis-/häätöhaasteen käräjäoikeuteen.

Sähkösopimus, kotivakuutus

Sähkön kytkennästä asuntoon ja sähkön siirrosta tulee asukkaan tehdä sopimus verkkoyhtiön (esim. Kuopion Energia) kanssa ennen muuttoa. Sähköenergiasopimuksen tekee asukas itse ennen muuttoa haluamansa sähköyhtiön kanssa.

Asukkaalla tulee olla voimassa oleva kotivakuutus. Vuokrasopimuksessa on sovittu, että vakuutustodiste tulee toimittaa Tekmalle kuukauden kuluttua vuokrasuhteen alkamisesta, mutta vakuutus kannattaa ottaa jo heti asumisen alkuun.

Ilmoitustaulu, varastot

Talon pohjakerroksessa ja 1.kerroksessa ovat ilmoitustaulut, joita on hyvä seurata säännöllisesti. Siellä on mm. yhteystiedot, tiedotteet, järjestyssäännöt yms. Järjestyssäännöt ja muut ohjeet on tarkoitettu noudatettavaksi yhteisasumisen sujumiseksi.

Pyörävarasto löytyy talon pääoven (1.krs) vierestä vasemmalta.

Irtaimistovarastot ovat talon pohjakerroksessa. Jokaiselle asunnolle on yksi, asunnon numerolla varustettu häkkikomero. Laita varastoon oma lukko. Tavaroita ei saa säilyttää varastojen käytävillä, auloissa ym. Poismuuttaessasi muista myös tyhjentää varastokomerosi. Kaatopaikalle menevät tavarat toimittaa jokainen sinne itse.

Pesutupa, sauna

Talon 1.kerroksessa on pesutupa ja kuivaushuone. Koneet ovat käytössä maksutta ja niiden käyttö on sallittu vain talon asukkaille. NOUDATA TARKOIN KÄYTTÖOHJEITA. Pesutuvassa on varauslista vuorojen varaamiseksi etukäteen. Tee viipymättä vikailmoitus, jos jokin laite ei toimi tai toimii puutteellisesti. Kerää aina omat vaatteet ja pesuaineet pois pesulatiloista ja katso, että tilat jäävät siisteiksi.

Talon pohjakerroksessa on saunatilat. Saunamaksu on 5 €/kk (yksi vuoro/viikko). Saunavuoron varaus Tekman toimistolta. Asukkaille maksuton lenkkisauna on keskiviikkoisin: naiset klo 19.30 – 20.30 ja miehet klo 20.30 – 21.30.

Pysäköinti, jätehuolto

Pysäköintialueella (alapihalla) on autoille lämmitystolppapaikkoja 8 kpl ja lämpötolpallisia hallipaikkoja 15 kpl. Jonotus/varauslistat Tekman toimistolla. Tolppapaikat ovat kaikki maksullisia, pihapaikka 8 €/kk ja hallipaikka 10 €/kk. Sisätilalämmittimien käyttö autoissa on kiellettyä. Pysäköinti on sallittu vain merkityillä paikoilla, esim. piha-alueelle ei saa pysäköidä. Talon pihaan/ulko-oven eteen saa ajaa vain huoltoajoja ja muuttoa tehdessä. Mikäli pysäköinti- ja ajorikkomuksia tavataan, virkavalta hoitaa laskutuksen. Pysäköinninvalvojat vierailevat säännöllisesti.

Jätekatos on alapihalla pysäköintialueen vieressä. Jätekatoksessa on omat astiat eri jätteille. Vie roskapussit jäteastioihin, älä jätä käytävään, auloihin tai pihan roskakoreihin. Katso ohjeita jätteiden lajittelusta www.jatekukko.fi

Jäteastioihin mahtumattomat tavarat (kalusteet ym.), televisiot (ja muu elektroniikka), ongelmajätteet tms. tulee jokaisen toimittaa itse kaatopaikalle tai jäteasemille. Älä jätä niitä kellarikäytäville, jäterakennukseen tai sen ulkopuolelle.

Vikailmoitukset, asunnon siivous, kulutukset

Vikailmoitukset voi ilmoittaa Tekman toimistolle tai huoltoyhtiölle (Kuopion Huoltotrio). Vikailmoituksen voi tehdä myös sähköisesti vikailmoitus-lomakkeella Tekman nettisivuilla Asukkaalle-osiossa. Ilmoita kiireelliset päivystystapaukset (vesivuodot, tiputtavat hanat, vuotavat wc-pöntöt jne.) heti havaittuasi suoraan huoltoyhtiön päivystykseen. Viat korjataan talon puolesta eli asukkaiden ei tarvitse maksaa vikojen korjausta, mikäli et ole tahallisesti vikaa aiheuttanut. Huom! mm. kylpyhuoneen lattiakaivojen puhdistus, lamppujen vaihto yms. kuuluu asukkaalle itselleen.

Asunnon siivous kuuluu asukkaalle itselleen. Asunto kannattaa siivota hyvin viikoittain. Talon puolesta siivotaan käytävät, raput, hissi, sauna ym. yleiset tilat. Kaikki asiaankuulumattomat jätteet siivoaa tekijä itse. Asunnot tarkastetaan aina edellisen vuokralaisen jäljiltä. Asumisaikanasi aiheuttamasi viat ja puutteet tulee korjata alkuperäiseen kuntoon ennen poismuuttoa. Huoneistojen korjaus- ja remonttitöistä (esim. seinien maalaaminen) on aina etukäteen sovittava Tekman toimistolla.

Vuokratalot toimivat aina ns. omakustannusperiaatteella eli asukkaat maksavat vuokrassa sen mitä käyttävät ja kuluttavat. Tämä kannattaa huomioida mm. lämmönkulutuksessa sekä yhteistilojen sähkön- ja vedenkulutuksessa, samoin kuin huoneistojen ja yhteisten kalusteiden ja koneiden kohtelussa. On hyvin tärkeää, että ilmoitat huoltoyhtiölle ja Tekman toimistolle pienetkin hanojen tiputukset, wc-pönttöjen vuotamiset, liian korkeat huonelämpötilat, ilkivallanteot yms. Asunnon veden ja sähkön maksaa asukas itse. Vesiennakkomaksu on 11 €/henkilö/kk. Mittarit luetaan ja tasauslaskut tehdään 2 kertaa/vuosi.

Palovaroitin, pelastussuunnitelma

Kaikissa huoneistoissa on palovaroitin. Tarkasta säännöllisesti palovaroittimen toiminta ja vaihda tarvittaessa sen paristo.

Talon pelastussuunnitelma löytyy Tekman nettisivuilta Asukkaalle -osiosta. Tutustu heti muutettuasi turvallisuuteen liittyviin ohjeisiin.

Internet

Talossa on käytössä DNA:n laajakaistayhteys. Laajakaistayhteys toimii kaapelimodeemin kautta ja jokaisessa asunnossa on yksi modeemi. Yhteys on nopeudeltaan 10 mbit/s ja se sisältyy vuokraan. Asukas voi kasvattaa halutessaan liittymän nopeutta sopimalla DNA:n kanssa ja maksamalla suurempinopeuksisen liittymän suoraan DNA:lle.

Jokaisen asukkaan tulee asuntoon muuttaessa rekisteröityä DNA:n asiakaspalveluun p. 044 144 044 (arkisin klo 8-18, lauantaisin klo 9-16.30) tai www.dna.fi/tlk.

Kaikki Internet-yhteyden vikailmoitukset tulee tehdä DNA:lle numeroon 0800 300 500 (24h, maksuton kaikista matka- ja lankaliittymistä kotimaassa).

Järjestyshäiriöt

Hiljaisuusaika on klo 22.00 – 07.00. Muinakaan aikoina ei saa aiheuttaa kohtuutonta häiriötä. Häiriöistä kannattaa aina huomauttaa naapuria. Mikäli se ei auta tai et halua sitä tehdä, ilmoita merkittävät häiriöt suoraan poliisille 112. Kerro häiriöistä tms. ongelmista myös Tekman toimistolle kirjallisesti toimisto@tekman.fi. Kerro minkälaista häiriötä, mihin aikaan, häiriköineet henkilöt (jos tunnet), asunto (jonka asukas tai vieraat häiriköineet) yms.

MUISTA, ETTÄ OLET ASUNNON VUOKRALAISENA VASTUUSSA VIERAITTESI AIHEUTTAMISTA HÄIRIÖISTÄ. VAROITUKSET ANNETAAN AINA ASUNNON VUOKRALAISELLE.